arrow_drop_up

Project beschrijving

De PH-JMP is een Cessna C208B Grand Caravan origineel gebouwd in de passagiers-uitvoering maar in 1997 direct in gebruik genomen door het paracentrum om parachutisten te vervoeren. Door de groei van paracentrum Teuge kreeg de JuMP in 2012 een nieuwe zware motor en werd omgedoopt tot Supervan 900. Het is daarmee het snelste parachutisten wouvliegtuig van Nederland geworden en kan maximaal 18 skydivers meenemen. De uitlaat welke hoort bij de Supervan 900 is gemaakt van hittebestendig Rvs347, een moeilijk lasbaar type Rvs waarbij extreem schoon werken en backing een pré is. Deze klus betrof een spoedklus van het onderhoudsbedrijf van dit vliegtuig, de (door een bekend Duits bedrijf) al eerder gelaste uitlaat was vrij snel weer gescheurd en dat gebeurde precies voor een druk skydive weekend. De uitlaat werd onveilig bevonden omdat de kans op door scheuren groot was en moest dus gemaakt worden. S’morgens werd de uitlaat bij ons gebracht s’middag konden ze hem weer ophalen en terug monteren. Later zal de uitlaat terug komen om te worden voorzien van een overzet plaat van Rvs347 als permanente oplossing. Legeringen welke gebruikt worden in de vliegtuigindustrie, zoals Rvs347, zijn niet de standaard gebruikte legeringen, de legeringen moeten zowel extra sterk als extra licht in gewicht zijn. Deze materialen vereisen veel materiaal kennis, speciale apparatuur en een speciale lastechniek. Bovendien mag je in de luchtvaart niet zomaar lassen enkel met EASA/ILT Part145 certificering of FAA license (voor Amerikaanse toestellen).

Lassen

Scroll door 9 foto's van vliegtuig  Rvs 347 Tig lassen.

arrow_back arrow_forward