Aluminium zeilboot tank

Dit keer een klant met een echt groot probleem.
Na een keer water in de dieseltank van zijn zeilboot te hebben gehad, wilde hij een luik in zijn tank hebben. Het bedrijf dat dit zou doen, maakte een vierkant gat in de 2mm dikke bovenplaat van de tank en schroefde hier vervolgens een deksel op met kleine parkertjes. Gevolg lekkende dieselolie. Het lukte het bedrijf uiteindelijk niet om de klus te klaren.

Een tweede bedrijf werd ingeschakeld. Volgens dit bedrijf was het een fluitje van een cent, de oplossing, 10mm dikke stroken aluminium op de randen lassen en een dikke plaat aluminium als deksel hierop vastzetten met bouten. Eerst verwijderde ze de randen waar de gaatjes van de parkers zaten waardoor het gat groter werd. Hierna zijn de 10mm dikke aluminium stroken op de dunne bovenplaat gelast. Vervolgens zijn er met een handboormachine gaten geboord en draad getapt. Op dezelfde wijze zijn er gaten in de deksel geboord, helaas niet op dezelfde plek als in de tank. Dit is opgelost door de gaten links en rechts wat uit te ruimen en bouten scheef in te draaien. Gevolg olie lekkage. Niet alleen tussen de naad maar ook op de las zaten verschillende lekjes.

Uiteindelijk kwam de man bij ons of wij er wat mee konden. Inmiddels was er zoveel van de bovenplaat verwijderd dat de randen eindigde waar het hout begon. Na lang wikken en wegen zijn we er toch aan begonnen ook al had de klant er weinig vertrouwen in. In de werkplaats van een 10mm dik hoekprofiel een frame gemaakt dat we aan de binnenkant van de tank konden vastlassen. Hierop in de werkplaats een passende deksel gemaakt. Toen op locatie het frame in de tank gelast en de deksel er op gemonteerd, het leek na een dag ploeteren goed te gaan. Helaas er zaten nog diverse lekjes aan de achterzijde van de oude las waar we heel moeilijk bij konden.

Na diverse verbouwingen is het toch nog goed gekomen en konden we een heel erg blije klant achterlaten.
Een klant waarvan het vertrouwen in een lasbedrijf weer is hersteld.