Motorsteun Lancair Legancy

Een klant belde ons op met de vraag, “hebben jullie wel eens aan een vliegtuig gelast?”
Jazeker, sterker nog, we doen las reparatie’s onder Part 145 en FAA certificering voor veel vliegtuig onderhoud bedrijven in NL, EU en USA.

De klant legde uit dat de motor steun die vorige week was gelast het weer had begeven.
Het lasbedrijf dat de reparatie had uitgevoerd beweerde dat de steun nooit meer zou breken en hij was dus erg sceptisch.
We hebben uitgelegd dat frame’s van vliegtuigen vaak van hoogwaardige materialen zijn gemaakt zoals titanium of chrommoly, dit om constructies te krijgen die sterk en licht van gewicht zijn.
Deze materialen vereisen veel materiaal kennis, speciale apparatuur en een speciale lastechniek.
Bovendien mag je in de luchtvaart niet zomaar lassen, enkel met EASA/ILT Part145 certificering of FAA license (voor Amerikaanse toestellen).

Op de afgesproken dag zijn we met een bus vol lasbenodigdheden en verschillende type draad en gas naar de klant gereden. Direct was duidelijk dat de motorsteun met de verkeerde lasbenodigdheden was gelast. Al snel hadden we uitgezocht welk materiaal het was en waarmee we de steun het best konden lassen om aan de juiste eisen te voldoen.

Wat ons restte was het wegslijpen en infrezen van de oude las en er een strakke sterke las voor in de plaats leggen.