Inkorten Volkswagen Kever

Twee jongens hebben besloten een kever naar buggy om te bouwen.
Toen ze alles uit elkaar hadden kwamen ze bij het onderstel tot de conclusie dat de napoleonshoed en de bodemplaten rot waren.
Natuurlijk moest het onderstel ook ingekort worden zodat de buggy body erop past.
Hiervoor zochten ze iemand en kwamen via via uit bij mij.
Hieronder staat een fotoreportage met commentaar.

De cas en de bodemplaten buiten op de stoep, deze zijn helemaal rot en er is weinig meer mee te doen.

Ik begin met de napoleons hoed.

Helemaal eraf en rondom schoon geslepen.
Ondertussen lopen de jongens maar rond dus onderbreek ik mijn werk even en zet ze aan het werk.

Tegen de muur liggen de nieuwe bodemplaten, ga die maar eens ponse

Ik geef hem een mooie tang en vertel wat de bedoeling is…… zoveel gaatjes?

In het begin gaat het voorzichting maar na een paar gaatjes vliegen ze erin.

Ik ga weer verder met de hoed, even een foto van hoe die was en hoe de nieuwe er uit ziet.

De nieuwe hoed pas maken en positioneren.

En vast lassen……….

De bodemplaten zij geponst en ik kijk of ze passen, elke bodemplaat is custom werk en daarom zijn ze nooit gelijk, na een boel passen, hameren, slijpen en meten passen ze er uiteindelijk in.

Na het lasklaar maken van de tunnelrand kunnen de bodemplaten erin gelast worden.

De bodemplaten zitten erin!

Na wat meetwerk kan ik beginnen met het inkorten.
Hier zijn speciale instructies en technieken voor nodig!

DOE DIT NOOIT ZELF ALS JE NIET WEET HOE HET MOET!!!

Inslijpen,

en…

hop eruit

Het leidingwerk is nu goed zichtbaar in de tunnel.

Het is elke keer maar weer de vraag of je niets ¨per ongeluk” raakt met de slijpschijf, gelukkig is het tot nu toe altijd goed gegaan.

De eerder ingelaste bodemplaat mag er nu weer uit… althans een gedeelte…

ook de andere kant

en rest van de tunnel gaat eruit.

Nu is het chasis helemaal doormidden.

Na het aanpassen van het leiding werk kunnen de delen weer tegen elkaar gezet worden.
Dit moet wel uiterst precies gebeuren.

Na het uitmeten en waterpas zetten kan het geheel weer vastgelast worden.

Hij zit al weer bijna aan elkaar, het enige wat overblijft is een stuk uit de bodemplaat,

maar ook dit wordt opgelost door een vervangend stuk.

Onder tussen is het al donker…..
Het wordt een latertje realiseer ik me…
De jongens laten pizza bezorgen, even avondeten en we gaan weer aan de slag.

Bijna Klaar …..

het chassis nog even op de kop om alles door te lassen.

Vanochtend begonnen om 08:30 en alles was klaar om 00:30
Gelukkig voor de jongens neem ik particulieren klussen aan en blijven de kosten gelijk, ongeacht de duur van de klus.
Het uiteindelijke resultaat is geweldig maar het heeft wel wat zweet gekost.
En niet alleen van mij.
Jongens bedankt voor de gezellige dag!